Sanning eller konsekvens...typ!

 

Mod är ofta något man förknippar med en handling eller något hjältemodigt någon gör.

Man kan använda mod i dom flesta skeden i livet, jag tog mig en chansning och ställde mina vänner frågan vad dom tycker om mig, eller hur dom ser mig som person.

Vilket i sig krävdes en del mod men även att man kan hantera sanningen på en konstriktivt vis.

 

Jag visste ju redan innan att väldigt få som tycker något illa om mig skulle våga/vilja skriva det. Då det inte ligger i människors natur att nämna dom dåliga sidorna hos sina vänner, antingen av feghet eller för dom tror det skulle skada relationen.

Men jag tror att absolut ärlighet mellan vänner är det som verkligen är betydelsen av en vän.

Att man vågar, och kan säga vad som helst till en riktig vän!

Problemet är ju bara att många framställer sig som nära vänner och förtjänar på så vis ens tid och förtoende på ett ohederligt vis och det är ibland svårt att skilja på vem som verkligen står där när det är som tyngst.

Och eftersom jag under dom senaste månaderna inte mått vidare bra så har jag ju på gott och ont märkt vilka som verkligen står kvar när vinden blåser som hårdast.

En del tappar man och det känns inget speciellt, sen vissa tappar man och saknar men inte tillräckligt för att lägga energi på att hålla uppe en kontakt, vissa vill man men hinner inte med, vissa offrar man sitt eget lidande för då dom mår sämre än en själv.

Och det är även där man märker hur vänskap är ett unikt påfund, hur olika människor uppskattar en skäst, liten som stor.

 

Under mitt lilla status expreriment på Facebook så kom det en massa svar. Många lika dana men olika formulerade. Några otippade och många värmande!

Men det känns som att dom flesta har en ganska klar bild över vem jag är. Till stor del i många fall, och jag vet ej om det är för jag är så öppen som jag är eller för min personlighet är så glasklar trots att jag själv tvivlar ibland.

Så som jag känner mig själv är jag en öppen men reserverad man. Tänker mer än dom flesta på mer saker och ämnen än dom flesta skulle kunna tänka sig. Och pga detta är jag som en av dom som svarade skrev: Mångfacetterad.

Mitt intresse för livet och alla dess stilar, öden, vägar och möjligheter så är jag observant på allt som sker, visas, låter eller berättas.

Vilket i sin tur gör mig väldigt disorienterad, förvirrad, glömsk och gör att jag ofta tappar fokus och glömmer vad jag pratar om. Att jag väldigt ofta är tyst och spenderar tid i min ensamhet, som en sorts terapi eller behandling för att orka med allt.

Och det är när jag glömmer "behandla" mig själv och mitt sinne så går det ofta över styr och jag kan inte riktigt kontrollera handlingar eller tankar. Jag blir ofta väldigt lättretad när det är för mycket för mig, tänder till för noll och ingenting men sen är jag oberörd 1 minut senare.

Vilket är en av mina väldigt dåliga egenskaper som jag lider med och försöker jobba bort så gott jag kan. Det är när jag inte kan kontrollera mig som min eviga förvirring av andra människors beteenden gentemot mitt som det spårar ur.

Det är sällan jag verkligen exploderar, men när det händer så kommer det ofta många explosioner under en period och sedan lugnar jag ner mig igen. Oftast för problemen försvinner eller jag känner mig trygg.

Bara det att det är svårt att känna sig trygg i en värld där folk oftast sätter sig själva i första rummet, och jag är precis som alla andra. Det är inte så att jag tror att jag är bättre än andra för jag tänker som jag gör. Men jag förstår inte att dom inte tänker på mitt sätt för det är enligt mig själv det bästa sättet.

Vilket man lätt kan tolka som narcissism eller något åt psykopat hållet. Men eftersom linjen mellan psykopat och geni är sytråds tunn och jag inte är så pass tokig att jag sitter bakom lås och bom så kanske jag har en ljus framtid tillmötes.

 

Men när jag sitter och tänker på gamla synder så blir jag ibland mörkrädd för hur jag handlar när spärren släpper. Som tur är så är det väldigt få som hamnat på fel sida av utbrotten vilket jag är tacksam för. För dom som skrev galen (fast på det bra sättet) har ju rätt i det avseendet att man är tokig och inte rädd för att hitta på något skit som får adrenalinet att pumpa, vare sig det är lagligt eller ej. För jag anser att så länge jag inte skadar någon annan, eller någon annans egendom får lida för mina dåd så är det inget problem att man ibland gör hyss utöver vad som anses lagligt.

 

Jag är vuxen nog att välja mina politiker, jag är vuxen nog att köpa sprit, cigg och Red Bull, får komma in på puben oavsett åldersgräns. Men om jag vill släppa lös mina energier så är jag FÖR vuxen för det i ögonen på många. Och sjukt nog kan jag ventilera alla mina energier via ALLT jag gör.

Skriver jag så släpper jag loss energi. Tränar jag så kommer mycket ut där. Går jag i skogen, sitter vid en sjö och tänker, åker båt på havet, kör cross eller bygger en fördämning i skogen på någon avlägsen bäck. Täljer en pinne eller sitter och tittar på en eld.

Om jag ej får tid till dessa så blir jag väldigt destruktiv och bitter, vilket märks inom väldigt kort tid.

 

På något sätt fungerar min hjärna i 3 faser vad jag märkt.

 

Grubblaren: Tänker på allt och alla runt mig, hur dom kan få det bättre, hur jag kan stå till tjänst. Även vilka problem man kan lösa i världen om man bara hade mer pengar och makt.

Vilka möjligheter jag kan ge andra om jag bara får chansen eller skapar den själv, hur andra kan hjälpa mig om dom får en chans. Blir vansinnig när tankarna tar över föra handlingarna.Skriver dikter, texter, spalter, notiser, berättelser eller osammanhängande ord för det är det som studsar i huvet. Är som mest i behov av närhet och bryr mig mest om andras välmående.

 

Vardags-Kroon: Sprallig och vild, social och väldigt omtänksam. Tacksam för det mesta och uppskattar allt jag får av mina nära och kära. Kan bli små irriterad på små saker men glömmer dom snabbt. Är öppen för i stort sätt allt så länge det ger en kick eller en upplevelse. Ett gott skratt eller det är lite hyss på gång. Kräver och saknar närhet!

 

Negativa Kroon: Tankar jag ej kan skriva här entrar min hjärna. Väldigt tvär och vresig, ser fel i allt du gör, allt som sker och jag förbannar det! Många gånger är det enda som hjälper att något går sönder alt någon går sönder. Ibland skrämmer mina tankar mig själv och jag undrar iböand vart jag varit idag om jag ej haft den tryggheten runt mig.

För ibland är mina tankar angående ovänner eller rent av folk jag hatar, som förvisso är väldigt få, så leker mina tankar på väldigt groteska marker. Och jag kan med handen på hjärtat inte säga vart jag hade varit idag om jag ej hade haft Zhaila som gör att jag stannar upp dom tankebanorna som påminner om gamla tider och nya tider med mer kunskap och fler ideér. En ajabaja väg för mig, för det är bara en sak som är förbjuden då, något som helst våld mot kvinnor och barn!

 

Sen finns det givetvis fler sidor, men detta är dom som mest är tydliga och blandas mest.

Det var några som skrev ordet trygg, vilket gör mig väldigt glad! För trots att jag vet vem jag är, vad jag står, vad jag tycker och tänker, har självförtroende och självinsikt så är det just tryggheten jag saknar.

Har inte en aning om vad för sorts trygghet jag saknar för jag har det mesta runt mig.

Så antagligen är det bara för mycket tankar som gör mig osäker på ifall det är "ok" att känna sig trygg någonstans. Alla svek genom åren och alla falska löften som krossat drömmar, hjärtat och drivet i livet...men det är ju det som formar en till den man är.
Det är ju i en smet av allt det ljuva, söta, salta och bittra blir man sig själv.

 

Här nedan följer folket som uttryckte sina åsikter om mig:

 

 

Anna Emilia Johansson Skön snubbe :P

Peter Nyberg Bloggare :)

Sara Axelsson Själslig vandrare :)

Joakim Olsson Berggren uppmärksamhets junky

Per Dufwa Onanist, Drama drottning, Skojig

Lumpa Johansson En jävligt bra kille med väldig mycket funderingar över saker och ting hahahaha

Pär Vallin Jag tycker om dig Kroon!

Donny Glimmefors Mångfacetterad!

Alexandra Lindberg Gaaaalen!! ;)

Johanna Harrysson Hård yta... mjuk innanför... Lite för snäll för sitt eget bästa...

Linn Permlid Grubblare.. :)

Dan Gyldmark aldrig sätt dig snäll, aldrig sätt dig arg, bara sätt dig trevlig

Elina Gustafsson En djup person som aldrig slutar att förvåna.

Alexis Mitrovgenis Man vet vart men har dig!

Linaa Bizzozero Oförutsägbar.

Niklas Johansson En stabil olje pumpande dude, skulle ja vilja säga!!

Anna Ahnelöv Den lilla uppfattningen jag fått så, engagerad och osjälvisk.

Carolin Engström Trygg :)

Martin Nordström Uppfattningen jag har fått är galen ( på ett bra sätt ) osjälvsik.

Petra Hellegren

hrrm hrm (harklar ma) Kapten Kroon: Supersnäll och omtänksam, men har du skit i kikaren så jävlar får du äta opp att! Gillar tjo-å-tjimm å gelej så det fläktar i seglen men även hemmets lugnande bölja där det kan planeras å grubblas ( gärna med nått supersmarrigt som står i köket å puttrar på spisen) , gillar att fixa å dona å styra upp saker och ting gärna så det gynnar fler än dej själv, positiv, pigg och glad.... lite vad jag tycker ial, å det är väl därför jag gilla da så mkt =) du bara sveper förbi en som en frisk sommarvind- man blir glad när man ser da lixom!

Erik Syndarn Nilsson Bror :-)

Johanna Wigren Du har det jag saknar hos de allra flesta. Du är nämligen TRYGG för mig. ett ord som säger allt tycker jag.

Linda Andersson Sökare. En god och underbar gudfar! Hård utanpå med ett hjärta av guld. Värnar sina nära som en varg, till döden. En människa du aldrig glömmer om du tar dig tid att lära känna!. Mycket driv och vilja, behöver bara bemästra att fokusera den på saken framför dig och genomföra det så lyckas du, 100%. Lojal. Rastlös. Oförutsägbar håller jag med om;) Viktigast av allt, min broder och för alltid medlem i vår flock...;) / Your Family

 

 

 

Orden värmer och hjälper till på utvecklingsresan i livet!

 

Fridens


Kommentarer
Postat av: Sofie

Vad fint!

2011-12-16 @ 13:03:56
URL: http://sofiiejohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0